diumenge, 22 de novembre del 2009

SARSUELA DE PEIX

Sarsuela...recepta de tota la vida de casa meva....especialitat primerament de la meva àvia, ara la experta n'és la meva mare, i jo vaig fent els meus "pinitos", per intentar seguir la tradició. Són plats que no es poden deixar perdre.


Aquest diumenge hem tingut a dinar uns amics....uns amics de fa molts anys....Crec que ell va ser el meu primer AMIC (en majúscules)que vaig tenir quan vaig arribar a Andorra.

Aleshores erem veins i ens veiem a diari...ara des que nosaltres ens vam traslladar del pis a la nova casa, ens veiem menys, pero l'amistat perdura....i diria que creix, en concret ha crescut tant que ara són 4, ha augmentat la familia: ell, la seva dona i dos bombonets de nenes, que els fan caure la baba!!!!

Estic molt contenta d'haver compartit aquesta estona amb ells, els nens han jugat molt i nosaltes hem xerrat i xerrat fins posar-nos al dia....quina estona més agradable!!!

Cal dir que el menjar no era pas el més important, però, que carai, no hem menjat malament!!


De segon una sarsuela que és tema que ens ocupa avui, la recepta a continuació.

De postres un simple puding, però que amb unes ametlles folrrades de xocolata i unes teules que han dut ells , ha quedat un postre rodó ( i exquisit) i com si del cinema es tractés : "la recepta pròximament".

Anem per la Sarsuela, que hi tenim tel.la...

Ingredients (per 4 persones):
4 talls de rap
4 talls de lluç
4 sípies
8 gambes
4 escamarlans
4 llagostins
petxines
musclos
farina per arrebossar el peix
Sofregit:
1 ceba gran
2 alls
4 cull soperes de tomàquet sofregit
1 cull sopera de farina.
1 gotet (com de tallat) de vi blanc.
Picada:
5 ametlles
5 avellanes
1 grapadet de pinyons
julivert
1 all
1 galeta maria

Preparació:

Primer de tot ,fregirem el marisc , obrirem els musclos al vapor i obrirem les petxines en una paella. Ho reservarem tot.

En el mateix oli de fregir les gambes , fregirem també les rodanxes de peix arrebossades amb farina i espolssades (per treure'n l'exccés).També les reservarem.


A la cassola que farem la sarsuela, posarem la ceba i l'all del sofregit, tallat ben petit, a sofregir amb oli, a foc suau. Quan la ceba sigui transparent, hi afegirem la sípia (també a trossos), i la farem coure, fins que es vegui l'aigua que deixa anar.


Ara hi posarem el tomàquet sofregit, donarem unes voltes, hi posarem el vi blanc i quan s'hagi evaporat l'alcohol, hi afegirem una cull. de farina i ho remenarem.




En aquest punt hi tirarem aigua (pot ser mig litre, la suficient per que quan hi posem el peix el cobreixi), i a continuació la picada.


Hi donarem unes voltes i llavors col.locarem primer els talls de peix, i a sobre, ben col.locat, el marisc.

Deixarem fer xup-xup 10 min tot plegat i ja ho podem servir.



TRUC:

Diuen que els guisats són més bons d'un dia per l'altre.

Si ho volem fer el dia abans (tal com vaig fer jo), en el moment en que posem tot el peix dins del suquet, tanquem el foc i ho tapem. L'endemà, li farem fer els 10 min de xup-xup i ...no us vull dir com està de bò....proveu-ho i ho sabreu!!!!.

Una manera d'aprofitar les restes de sarsuela, encara que sigui només el suquet , sense peix, és afegir més aigua i sal i un grapat d'arròs i ens queda una excel.lent sopa de peix.
Jo ho vaig fer l'endemà, hi havia només el suquet, un parell de gambes , tres musclos i unes petxines.....i ja veieu quia pinta tenia la sopa!!!!!


Bon profit!!!!!