dissabte, 8 de novembre del 2008

PANELLETS

Com cada any vaig fer panellets.Es una tradició de casa, jo ja els havia vist a fer a la meva àvia i a la meva mare.Ara, desde que em vaig casar els faig jo i m'agrada continuar fent-los tal com els he vist a fer sempre:de pinyó, de ametlla, de coco i de codonyat.

Ja sé avui dia s'en fan de molt més originals: café, xocolata, grosella,festucs.....i una infinitat, però jo m'he quedat en la tradició.....

En vaig fer uns quants...




Quant als ingredients, la ametlla ha de ser crua i picada molt fina.Es pot comprar la que està picada com pols i el massapà serà molt fi, però jo penso que es nota més el gust de l'ametlla si está picada fina però no pols.Això ja va a gustos.
La patata ha de ser bullida amb la seva pell, el dia abans a la realització de la massa, i després pelada i passada pel passapuré.

La recepta base és:

1 kg d'ametlla crua picada (o en pols)
1 kg de sucre
300 gr de puré de patata (bullida del dia abans, amb pela)
la ratlladura d'una llimona
1 ou

En un bol gran barregem tots els igredients fins que s'integrin i formin una pasta.Deixar reposar 24 hores tapada amb un drap de cuina net.

Lèndemà farem tantas parts com tipus de panellets volem fer.

Pels de pinyó nescessitarem :

Massa base
pinyons
maizena
clara d'ou
rovell d'ou

Anirem agafant porcions de la massa base i farem boletes que passarem primer per maizena i després per clara d'ou lleugerament batuda.Les passem pels pinyons que quedaran adherits amb la mena de cola que s'haurà format amb la maizena i la clara d'ou.
Anirem posant les boletes en una plata de forn coberta amb amb paper sulfuritzat i les pintarem amb rovell d'ou al que li haurem afegit unes gotes de aigua per aclarir-lo una mica.
Coure a foc fort ,uns 250º,durant 5 min. just per que quedin doradetes.No s'han de coure molta estona, sinó quedaríen dures a l'endemà.





Pels panellets d'ametlla necessitarem:

massa base

ametlla picada més grosserament

maizena

clara d'ou lleugerament batuda

rovell d'ou.

Anirem agafant porcions de la massa base i farem uns petits cilindres, que passarem primer per maizena i després per clara d'ou lleugerament batuda.Les passarem per la ametlla picada grossa i al posarlos a la plata del forn(coberta amb paper sulfuritzat) els hi donarem forma de mitja lluna.Els pintarem amb el rovell lleugerament aclarit amb unes gotes d'aigua.Els courem al forn fort (uns 250º) durant 5 min, per que quedin doradets.





Pels de coco necessitarem:

Massa base

la mateixa quantitat de coco ratllat

rovell d'ou

maizena

Primer barrejarem la massa base amb el coco ratllat fins integrar els dos ingredients.Després agafarem porcions d'aquesta massa els hi donarem forma de piràmide arrodonia,(no se si m'explico, millor mirar la foto) passarem la base per maizena per que no s'enganxin a la plata que també haurem cobert amb paper sulfuritzat, i pintarem la punta amb rovell d'ou.Coure a 250º, uns 5 min.



Pels de codony necessitarem:

massa base

bastonets de codonyat

maizena

sucre

Agafarem porcions una mica grans de la massa base, quantitat sufucient per envoltar el cilindre de codonyat.Retallar la pasta sobrera de les vores per que es vegi el codonyat.Aplanar la base, de manera que quedi amb la forma de una boca de túnel(veure foto).Passar la base per maizena i el voltant per sucre.Coure 5 min. a 250º.Deixar refredar del tot (24 h.) i tallar a rodanxes amb molta cura.